Wat is de mentale kracht van je merk?
Kent u het geheim van solide merkgroei? Byron Sharp, Schrijver van de baanbrekende boeken How Brand Grow 1 en 2 schrijft in zijn blog :
“A brand’s mental availability refers to the probability that a buyer will notice, recognize and/or think of a brand in buying situations. It depends on the quality and quantity of memory structures related to the brand.” – Hoofdstuk 12 van How Brands Grow.
Mental Availability is samen met Physical Availability volgens de studies van Sharp de driver voor succesvolle groei van een merk. In gewone mensentaal: hoe vaker je aan een merkt denkt en hoe vaker je de gelegenheid hebt dat merk te kopen, des te vaker word je gekocht. Om deze een succesvolle groeistrategie te implementeren moet je in ieder geval kunnen meten of wat je doet succesvol is.
En daar zit hem voor veel merken en brand managers nu net het probleem. De meeste methodieken om mentale kracht van een merk te meten zijn gebaseerd op expliciete onderzoekstechnieken. Alhoewel waardevol, kennen deze methoden ook flinke beperkingen. Een merk is immers een idee of concept dat bestaat in het brein (beter nog: in ons geheugen). Klanten hebben vaak geen idee hoe merken zich manifesteren en hoe ze hen beïnvloeden. Neuromarketing is daarom bij uitstek geschikt voor het onderzoeken van merken en krijgt zo de inzichten boven water die tot nu toe niet mogelijk waren met de normale methoden.
Braynz heeft een compleet pakket onderzoekstechnieken die het mogelijk maken om juist dit impliciete onbewuste deel van merk kracht te meten. Zo maken we het concept Mental Availability tot een praktisch meetinstrument dat brand managers in staat stelt exact te meten wat nodig is om een succesvolle groeistrategie te ontwikkelen en die vooral ook te monitoren!
U kunt natuurlijk doen alsof deze onbewuste processen niet bestaan. Of dat verstandig is? Wij maken ze meetbaar en inzichtelijk. Zo kijkt u niet alleen naar de helft van de bewuste werkelijkheid, maar naar het totale beeld: bewust en onbewust. Dat gaat u een enorm concurrentievoordeel opleveren. De meeste concurrenten vertrouwen nog op oldschool metrics! Waarom zou u wachten? Meer weten?